IKIU انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات عربی

الرابطة العلمیة لطلاب اللغة العربیة و آدبها بجامعة الامام الخمینی الدولیة

IKIU انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات عربی

الرابطة العلمیة لطلاب اللغة العربیة و آدبها بجامعة الامام الخمینی الدولیة

IKIU انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات عربی

باسمه تعالی
وبلاگ انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات عربی در تاریخ 1396.12.16 دو روز پس از ششمین دوره انتخابات انجمن مذکور ایجاد شد.
هدف از ایجاد این صفحه مجازی اطلاع رسانی و ثبت برنامه های علمی دانشجویی زبان و ادبیات عربی و برخی از برنامه های مرتبط با زبان و ادبیات عربی سایر دانشگاه ها و همچنین ارایه مطالب علمی، آموزشی،ادبی، تخصصی در حوزه‌های نقد، زبان شناسی، کاربرد شناسی، نشانه شناسی، مکالمه، معرفی کتاب عربی و فارسی و ... است.
امید است که مورد استفاده علم دوستان واقع گردد.
(( إنما العلم بالتعلم ))
﴿ یَعْلَمُ السِّرَّ وَ أَخْفَى ﴾

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
آخرین نظرات
  • ۳۰ خرداد ۹۷، ۱۰:۳۷ - شاهین فعال
    خوب بود

روانشناسی یادگیری زبان

شاهین فعال | شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۰۱:۵۵ ب.ظ

نیاز به هدف:

حرکت، جوهر زندگی است ونیاز، علت حرکت. بنابراین هر جنبشی که از انسان سر مى زند معلول نیازی است. نیاز هدف را به وجود مى آورد و آن را تعریف مى کند و هدف انگیزه مى سازد و قوت و ضعف آن را تعیین مى کند. هر چه نیاز شدیدتر باشد هدف مهم تر مى شود و هدف مهم تر، انگیزه‌ ى قوی تر مى سازد و انگیزه، خود، تعیین کننده‌ ى کمّ و کیف اراده است. یادگیری یک زبان هدفی است برای رسیدن به هدف یا اهدافی دیگر در زندگی. احساس نیاز به یادگیری زبان و شدت و ضعف این احساس اساس پیشرفت کمی و کیفی زبان آموز را شکل مى دهد. هر چه این احساس قوی تر باشد زبان را در زمانی  کوتاه تر و با کیفیتی بهتر مى آموزیم چرا که احساس نیاز، موجب تقویت انگیزه مان مى شود و بر تلاش و پشتکارمان   مى افزاید و میزان تمرکز بر زبان و اهمیت آن را افزایش  می دهد.                      

انگیزه برای یادگیری:

انگیزه، نیروى محرک آموزش موفق است که هرسختى را آسان مى کند.انگیزه، نیروى تعیین کننده‌ ى میزان توان و مدت زمانى است که صرف یادگیرى زبان   مى کنید وهدف عکسى ایده آل و خواستنى است که بازتاب واقعیت بیرون در آیینه‌ ى دلِ ماست.اهداف عالى، اراده‌هاى پولادین، و اراده‌هاى پولادین، اهداف عالی را میسازند.    

غلبه بر اضطراب:

شاید فقدان احساس امنیت را هنگام سخن گفتن در خود به شکل استرس و نگرانى تجربه کرده اید، ترس از اشتباه سخن گفتن و مورد تمسخر اطرافیان به ویژه، همکلاسى ها یا توبیخ معلم واقع شدن، علت اصلى این اضطراب است. در این حالت از نگاه اطرافیان خود، حتى سکوت آنها هنگام تکلم، واهمه دارید و از این که مانند معلم زبان یا شاگردان موفق کلاس، قادر به سخن گفتن نیستید، خجالت مى کشید. گاهی در برابر ابهام و گستردگى زبان به ویژه در آغازین روزهاى آموزش، احساس ضعف و سردرگمى مى کنید و از تکلم به آن باز مى مانید و چه بسا به فکر انصراف از ادامه‌ ى آموزش مى افتید. احتمالا گروهى از شما به یادگیرى زبان، به عنوان یک تکلیف مى نگرید، از این منظر آموختن یک زبان جدید سخت و توانفرساست.

تمرین و تکرار:

تاثیر تمرین و تکرار در کل فرایند یادگیری و حیطه‌های مختلف آن، بویژه در حیطه روانی - حرکتی ، انکار ناپذیر است.                                                   "کار نیکو کردن از پر کردن است". همه این ضرب‌المثل قدیمی را شنیده‌اند و واقفند که آدمی، بازی روی یخ یا رانندگی را، فقط در نتیجه تمرین و تکرار می آموزد، و اگر آنها را تمرین و تکرار نکند، دیر یا زود به دست فراموشی سپرده خواهند شد. ولی این نکته نیز غیر قابل انکار است که کیفیت اجرای تمرین ، مقدار و زمان آن نقش بسیار مهمی در تثبیت یا عدم تثبیت رفتار دارد. چنانکه آزمایش‌های متعدد نشان داده است، اجرای تمرین در زمان غیر متمرکز ، اثر یادگیری بیشتری نسبت به اجرای تمرین در زمان متمرکز دارد. مثلا شاگرد، موضوع مورد یادگیری را در دو تمرین بیست دقیقه‌ای ، زودتر از یک تمرین چهل دقیقه‌ای یاد می‌گیرد. از همین رو ، تمرین و تکرار موثر، باید شرایط و ویژگی خاصی داشته باشد، از جمله اینکه باید منظم و مرتب و طول دوره‌های آن مناسب باشد و در شرایط واقعی و طبیعی انجام پذیرد.                  

داشتن خواب مناسب:

محرومیت از خواب می تواند توانایی مغز شما را در دریافت اطلاعات جدید، تقریبا  تا ۴۰ در صد کاهش دهد. با امکان برخورداری از خواب خوب شب و نشاط صبحگاهی و ذهنی آماده برای یادگیری، تلاش برای شب بیداری و مطالعه، به جز در مواقع اورژانسی، ارزشش را ندارد. خواب، حتی قبل از یادگیری هم می تواند مفید باشد. خواب برای مغز، مثل خشک کردن یک اسفنج است که مغز را قادر به جذب اطلاعات جدید می کند. از این رو حتما مراقب خواب خود باشید. 

چند راهکار برای رهایى از اضطراب و ایجاد امنیت روانى:   

٢-  یادگیری زبان را از تکلیف، به بازى فرح بخش تبدیل کنید.                                                        

 ٣-  قانون شما مطلقاً سخن گفتن باشد نه ضرورتا درست سخن گفتن. چرا که تکلم صحیح از بطن تکلم نادرست متولد می شود.                                                   

٤-  واژگان و ساخت‌هایى را که با اطمینان آموخته اید در موضوعاتی که بر آن تسلط داشته یا از آن آگاهی دارید، به کار ببرید.                                                    

 ٥-  غرور و خجالت را کنار بگذارید و خود را در کلاس و فضاى گفت و گوى آن رها  کنید.

٦-  زبان با همه‌ ى گستردگى و عظمتش مانند یک ساختمان بلند، از اجزاى کوچک و فراوانى شکل یافته است که مى توان آن را، روزها و ماه‌ها با تمرین، صبر، تلاش و پشتکار در ذهن خود بنا کرد. 

۷ ـ بی نظم و تنبل نباشید و روزانه برای یادگیری زبان دوم وقت بزارید، هر چند کم.  

۸  ـ قانون ورودی و خروجی را رعایت کنید بدین منظور که بین ورودی ( یادگیری لغات، گرامر و ... ) و خروجی   ( صحبت کردن و استفاده از لغات و گرامرهای یادگرفته شده هنگام تکلّم )، تعادل برقرار کنید. 

۹ ـ برای مکالمه اولویت خود را بر روان صحبت کردن بگذارید نه دقیق صحبت کردن. به این معنا که بتوانیم منظور خود را منتقل کنیم هرچند اشتباه گرامری یا لغوی داشته باشیم. 

۱۰ ـ سؤال کردن و کمک خواستن هیچ عیب و ایرادی ندارد. پس هیچگاه از سؤال کردن و کمک خواستن خجالت نکشید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">