IKIU انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات عربی

الرابطة العلمیة لطلاب اللغة العربیة و آدبها بجامعة الامام الخمینی الدولیة

IKIU انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات عربی

الرابطة العلمیة لطلاب اللغة العربیة و آدبها بجامعة الامام الخمینی الدولیة

IKIU انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات عربی

باسمه تعالی
وبلاگ انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات عربی در تاریخ 1396.12.16 دو روز پس از ششمین دوره انتخابات انجمن مذکور ایجاد شد.
هدف از ایجاد این صفحه مجازی اطلاع رسانی و ثبت برنامه های علمی دانشجویی زبان و ادبیات عربی و برخی از برنامه های مرتبط با زبان و ادبیات عربی سایر دانشگاه ها و همچنین ارایه مطالب علمی، آموزشی،ادبی، تخصصی در حوزه‌های نقد، زبان شناسی، کاربرد شناسی، نشانه شناسی، مکالمه، معرفی کتاب عربی و فارسی و ... است.
امید است که مورد استفاده علم دوستان واقع گردد.
(( إنما العلم بالتعلم ))
﴿ یَعْلَمُ السِّرَّ وَ أَخْفَى ﴾

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
آخرین نظرات
  • ۳۰ خرداد ۹۷، ۱۰:۳۷ - شاهین فعال
    خوب بود

تفسیر موضوعی قرآن کریم / آیه 77 سوره یس

شاهین فعال | چهارشنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۵۷ ق.ظ

 

أَوَلَمْ یَرَ الْإِنْسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِنْ نُطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِیمٌ مُبِینٌ ﴿۷۷﴾

تعقل:

این زمان که آدمی دشمنی آشکار است نمیداند که او را از آب بی ارزشی آفریدیم؟ (۷۷)

تفکر:

چرا با سوال این آیه را آغاز نموده است درحالی که میتوان بجای آن گفت: الانسان لا یدری ان نخلقه من نطفَة ... ؟

چرا بجای کلمه یری از یعلم و یعرف یا یدری ،یفهم و ... استفاده نکرده است چرا که این کلمات بیشتر معنای دانستن و آگاهی را میدهد و یری به معنی دیدن است؟

علت اینکه کلمه ی نطفة را در اینجا آورده درحالی که میتوانست از کلماتی چون علق و ... استفاده کرد چه حکمتی دارد؟

خصیم با عدو چه تفاوتی دارد که در برخی از آیات به عدو بودن شیطان مثل انه عدَو مبین یاد کرده و انسان را با کلمه ی هو خصیم مبین بیان نموده است؟ آیا این دو واژه معنایی نزدیک به هم دارند؟

و ...

تدبیر:

کلمه « یری» در اینجا به معنی دانستن و دیدن قلبی و با تمام وجود می‌باشد. و در اصل به معنی " آیا انسان تفکر و تعقل  نمی‌کند در اینکه ... " میباشد. از این رو نمی‌توان بطور مستقیم گفت که او لم یعلم یا اولم یعرف و ... چرا که معنی و مفهوم آیه را با درک ذهنی نیاورده است بلکه آن را با یقین قلبی ( شعور وجودی) بیان نموده تا انسان را بیشتر به تفکر و تعقل وارد سازد. از سوی دیگر اعراب فعل یری را برای عینیت بخشیدن به چیزی یا مثال قابل درک استفاده می‌کنند تا تفکر کثرت یابد و فهم آسان گردد . دلیل مطرح کردن پرسش تاکید بیشتر است بر اینکه تفکر امری مهم تلقی گردد و انسان شاکر نعمات الهی باشد و نه منکر آن.

لفظ انسان به بشری دلالت دارد که محسنات را با تمامی ویِژگی های آن به مرحله عمل و انجام برساند و بطور نیک رفتار نماید و خلق و خوی خود را حسن گرداند و اعمال نیک و درست از وی سر زند بنابرین این آیه به کل ناس دلالت ندارد چرا که بشر شامل کل ناس و انسان مشمول افراد نیک سرشت است. بنابرین آیه بیشتر بر انسان هایی پاک دل و دارای حسن خلقی اشاره دارد و آنها را به تفکر فرا می‌خواند.

کلمه‌ی نطفه از نظر جنین شناسانان و علم پزشکی اولین مرحله‌ی پیدایش و تکامل جنین است و به معنای آبی اندک یا  بخشی از آب منی است که آیه 37 قیامت بدان اشاره دارد. علق یا علقه مرحله‌ی بعدی در تکامل انسان می‌باشد و این مراحل بطور کامل در قرآن کریم ذکر شده است. این به آن معنی نیست که قرآن تناقض گویی دارد و یک بار با عنوان ما انسان را از خونی بسته یکبار آبی پست یک بار از گل و یکبار خاک و یکبار آب و گل ساختیم هر کدام به مرحله از تکامل انسان دلالت دارد.

 کلمه‌ی خصیم به معنای دشمن همیشگی (صفت مشبه از خصومت است که آن هم به معنی جدال است ) و یا به معنی دشمنی که بر خصومت و جدال اصرار می‌ورزد است. معنای کلمه‌ی عدو: فردی که عدو نامیده می‌شود آن چه را که بیش از همه مورد دشمنی قرار می‌دهد دین(خدا، رسولان الهی و مومنین) است و فرعون، یهود، منافقین، شیطان و ... نمونه هایی از این دشمنی است که از درون و بیرون جامعه‌ی دینی را تهدید می‌کنند. از سوی دیگر عداوت و عدو بودن به معنی دشمنی و ظلم بردیگران است و فرد عدو آشکارا دشمنی خود را ابراز می‌دارد و از دشمنی خویش دریغ نمی‌کند همانگونه که شیطان، یهود، نصاری و ... به صراحت در قرآن کریم دشمنی آشکار بیان گشته‌اند و آنها دشمنی خویش را تا آنگاه ادامه خواهند داد تا  که انسان ها و مسلمین را تسلیم نمایند و در این امر هیچ کوتاهی نمی‌کنند همانگونه که در سوره بقره آیه 120 به آن اشاره شده است. با وجود اینکه کلمه خصیم یک صفت ثابت و همیشگی برای انسان است اما دشمنی آن‌ها همیشه برقرار نیست منظور آیه این است که تمام انسان‌ها میتوانند دشمنی و خصومت ورزند چراکه آنها خصلتی بنام خصیبم بودن دارند و این دشمنی ظاهری است برخلاف عدو بودن که کینه توزی و عداوت و ستیزه که در باطن و وجود آنها نهفته است و هیچ ابایی از دشمنی خویش ندارند. از روی دیگر میتوان گفت که انسان خصیم دشمنی با پروردگارش را دارد نه نسبت به هم نوع و لازم به ذکر است که عداوت علاوه بر دشمنی با پروردگار و آفریننده انسان دشمنی با دیگر هم نوعان را نیز شامل می‌شود؛ خصیم بودن از ابتدای تکامل انسان یکی از صفات اوست اما عداوة و دشمنی خویی است که بعدها گرفتار آن می‌شود و آن را در خود پرورش می‌دهد .

 

نام و نام خانوادگی: شاهین فعال

تفسیر موضوعی قرآن کریم

  • شاهین فعال

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">